Jumaat, 9 Januari 2009

Secret Admire / Pecinta Rahasia

Di bawah ini ada beberapa petua untuk mereka yang mempunyai pecinta rahasia dan juga yang ingin belajar belajar bagaimana menjadi pecinta rahasia... Jadi ape lagi ? Layannnn...

Jangan terlalu ghairah

Ini adalah pertama kali kamu mempunyai ‘secret admire’. Walaupun kamu begitu gembira kerana ada insan yg meminati kamu namun jangan terlalu ghairah. Kawal perasaan dan emosi kamu kerana mungkin ‘secret admire’ kamu tidak sehebat yg kamu sangka. Kalau tidak masakan dia menyembunyikan dirinya.

Jangan fikirkannya

Anggap sahaja situasi ini sering berlaku pada semua orang. Janganlah kamu terlalu memikirkannya sehingga mengganggu tugas2 harian macam orang gila bayang. Selagi dia tidak munculkan diri anggap sahaja tidak akan ada apa pun yg berlaku.
Biarlah rahsia
Biarpun kamu terlalu mahu tahu siapa ‘secret admire’ kamu tetapi janganlah sehingga menghebahkannya ke seluruh dunia. Paling penting elakkan daripada membangga2kan diri sehinggakan ramai yg meluat melihat tingkah laku kamu itu. Berhati2lah kerana ini juga mungkin akan memalukan kamu andainya ianya hanyalah satu permainan untuk mengenakan kamu.

Siasat dalam diam

Andainya kamu mengesyaki sesiapa siasat dahulu. Tetapi jangan terlalu menunjukkan kamu menyiasat. Lakukan dengan bijak dan teratur. Contohnya, kamu mungkin boleh mengenalpasti seseorang itu dari tulisannya ataupun kamu ikuti perkembangan ‘secret admire’ kamu itu. Jangan sampai tersalah orang malu akibatnya nanti…
Dapatkan pandangan teman
Kamu mungkin boleh berkongsi dengan teman rapat kamu bagi mendapatkan pandangannya. Mungkin dia boleh memberi idea apa yg seharusnya kamu lakukan. Mungkin juga dia boleh mengagak siapa ‘secret admire’ kamu. Walau bagaimanapun pastikan orang yg kamu ceritakan adalah orang yg boleh dipercayai kerana ada orang tidak suka dengan hal remeh-temeh seperti ini.

Jangan terpedaya

Jangan cepat terpedaya dengan sikap ramahnya di dalam telefon. Mereka ini ada kalanya ‘over’ dan di luar batas pemikiran. Kamu boleh menjadi pendengar yg setia tetapi bukan untuk mempercayai bulat2 apa yg dikatakannya.
Kata-Kata isi surat / sms
Isi surat yg berjela2 biasanya lebih kepada rekaan. Ayat yg tersusun dalam sms pula mungkin juga sudah dirancang. Beli jiwa kata orang. Oleh itu, berhati2 terhadap mereka yg bersikap hipokrit.

Elak mengatakan “betul ke dia suka padaku”

Selagi kamu tidak berjumpa dengan ‘secret admire’ kamu itu anggap sahajalah dia tidak pernah sukakan kamu. Apa yg dilakukannya hanyalah untuk mengisi masa lapang sahaja. Pastikan tidak terkeluar dari mulut kamu kata2 yg menggambarkan kamu perasan yg dia begitu suka pada kamu.

Simpan rahsia

Biar bagaimana baik sekalipun dia dengan kamu dan dia begitu mengambil berat tentang kamu jangan terlalu mudah untuk berkongsi rahsia dengannya. Tambahan lagi memberitahunya latar belakang keluarga ataupun kisah silammu. Kamu masih belum benar2 mengenalinya. Belum tentu dia benar2 ikhlas untuk membantu dan berkongsi rahsia dengan kamu. Jangan terlalu positif sehinggakan kamu terlalu berani memberitahunya segala2 tentang kamu. Ingatlah selagi kamu masih belum mengenalinya dan bertentang mata dengannya, hubungan kamu dan dia hanya sekadar kawan. Tidak lebih dari itu dan dia hanya layak untuk berkawan denganmu bukan mengetahui segala perihal kamu.

Tiada ulasan: