Selasa, 9 Julai 2013

Ais krim buatan sendiri

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni nak share satu resepi... Lepas ni korang mesti excited or teruja sangat sebab dapat buat ais krim sendiri.... Selalu beli kat kedai je dan tak banyak pilihankan kadang-kadang tu... Yelah mana naka sama dengan selera tekak kita kan... Senang dan mudah baik kita buat sendiri je perisa apa pun yang kita nak kan...

Resepi ni pun aku cari kat sini ... kredit untuk Cik Epal... toceh-toceh sebab akhirnya saya dapat jugak buat ais krim sendiri... Teruja wooo masa aku bersama-sama anak-anak buah aku makan ais krim hasil ais tangan sendiri... Walaupun yang dok teruk and sabar menjaga mixer sampai adunan tu jadi macam yang di kehendaki bukan aku tapi aku tetap jugak nak kata ais krim tu hasil air tangan aku...hekhek... Sebenarnya Cik Amira (Kak Long) yang sabar tu toceh-toceh... Tapi berbaloi gak sebab dia makan banyak...muahahaa... Korang tau aku dah 2X buat ais krim ni kat umah... Memula tu tersalah sebab dalam resepi nak esen vanilla tapi sebab kan kat umah takde dah aku main ikut suka hati guna esen rose...huhuhu... so bila buat ais krim perisa milo korang bole imagine tak acaner rasa ais krim milo tu??....hehehee... Tapi sedap gak lah sebab habis gak aku and anak-anak buah aku sapu...hahahaaha... Alhamdulillah kali ke 2 aku buat memang terangkat wooo makan... Sebab ada perisa durian,milo dan oreo... Jangan memain dengan aku...hahaha.... Selesai 4 tuppaware kitorang belasah.... Okey jom aku share kan dengan korang pulak ye resepi ni biar kita sama-sama terangkat... kahkahkah....


Ais Krim Buatan Sendiri
Rujukan : Cik Epal




Bahan-bahan :-

1 tin susu cair
3/4 tin susu pekat (suku tin)
1 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar ovalett (pasti yang halal)

Untuk perasa pula terpulang pada korang... Sama ada nak guna milo,oreo or durian... Nak yang perasa lelain pun boleh... Tapi kalau nak perasa macam strawberi tu korang kena guna Emulco Strawberi la ye...

Cara-caranya :-

- Korang campakkan semua bahan ke dalam mixer (susu cair,susu pekat,telur,esen vanilla dan ovalett.
- Campurkan semua dan mixer dalam 15 ke 20 minit. Sehingga adunan dah nampak sedikit pekat.
- Asingkan adunan tadi mengikut berapa banyak perisa yang korang nak.
- Kalau perisa pilihan korang durian pastikan durian tu kena mixer jugak supaya durian tu hancur dan sekata.  
   Kalau milo dan emulco je boleh kacau dengan sudu je.
- Okey sekarang boleh keraskan dalam peti sejuk ye.


Tiada ulasan: