Rabu, 2 Oktober 2013

Keracunan>> ohhh...tidakkkkk...

Bismillahirahmanirahim.....

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang masih lagi tidak jemu menjenggah menjenggok ke entri aku ni.... Yang kadang-kadang segan silu di up date...muahahahaa... Ayat untuk cover diri la kan... Korang semua acaner? Sihat ke? Aku alhamdulillah baru pulih dari satu penyakit yang pertama dan harap sangat yang terakhir untuk aku merasainya.... Sakit apa? hah yang ni aku nak story kat hampa semua... Jom kita layan.....

Al-kisah nya acani....

Aku baru je selesai dari mengikuti Sukan Perpustakaan Se-Malaysia (SPASM) kali ke 20... Tapi idak ler menjadi atlit... tidak melayakkan diri sebenarnya aku ni... Tapi aku di lantik or melantikkan diri sebagai salah seorang Liason Officer semasa berlangsungnya sukan itu.... Cerita selanjut nya tentang sukan ni nanti aku cerita di lain entri ye...

Sekembali nya aku ke rumah setelah 4 hari 3 malam tidur di Hotel Quality Shah Alam of couse la cam serabut sikit kan...mana nak kemas kan beg pakaian untuk di basuh dan bilik yang beberapa hari tidak di selenggarakan sepeninggalan aku... Sebelum aku nak masuk tidur hobi dan kemestian aku mesti nak bawak bekal air untuk aku minum dalam bilik... Ni memang aku dah terbiasa sebab tekak asyik kering je kalau nak tidur... Of couse la air suam... Selalu nya si Kak Ngah yang isikan... Tapi malam kejadian tu dia pulak yang tidur awal dari aku.... Cett.. Macam dia pulak yang penat sangat.... So dia dah tidur aku lah pergi isi sendiri botol air... Dan masa tu dah lewat pun dalam jam 12 pagi... Aku pun ambik air dalam cerek masukkan dalam botol... Past tu terus masuk bilik.... Sebelum tidur aku minum dulu... Minum seteguk rasa air ni cam lain je rasanye... aku teguk sekali lagi... Belasah lah... Aku terus tidur... Tapi tidur cam tak lena hokeh.... Dalam jam 5.30 pagi aku dah terjaga... Bila aku buka mata je aku dah rasa lain macam sesangat badan dan kepala... Mata pun cam berpinar-pinar je... Kalau kata orang kampung cam aku ni berpinor-pinor... Bila aku berdiri je macam nak tumbang rayang je... Time tu aku dah rasa macam nak muntah dan perut rasa memulas yang teramat sangat.... Mengelupor aku pergi ke tandas... Dalam tandas aku terus mengeluarkan atas dan bawah dengan serentak nya isi perut aku ni...
Lepas tu dah tak tentu arah dah aku rasa... Sekejap-sekejap nak ke tandas... Baru je baring nak lagi masuk tandas... tandas dan tandas.... Sampai dah takde apa yang nak di keluarkan dah... Badan aku dah lemah... Perut memulas bagai nak hape dah aku rasa... Sakit perut tu datang sesekali... Time datang sakitnya tu aku rasa bagai sesak nafas dah... Aku awal-awal dah cakap dengan Ibu Linda aku tak masuk ofis dan macam kena keracunan je... dengan akak pun aku dah gitau tapi akak rileks je.... Aku tak larat sangat masa tu...Nak pergi klinik tak larat nak drive... Mesej Uda dia tengah kerja... Lagi pun nak tunggu Uda memang idak ler termampu sebab jauh... Sudah nya aku call Kak Yah minta tolong dia... Kak Yah tengah kerja tapi dia minta kakak Apek untuk hantar aku pergi klinik....

Baik noo time tu ramai pulak orang kat Klinik Rosli Bestari Jaya ni... Tapi nak buat camner tunggukan je la jugak... Aku tahan je sakit... Sebenarnya kalau ikutkan hati memang aku nak terjah je bilik doktor tu... Sebab aku memang sangat-sangat tidak tahan lagi... Sakit bebenor... Tapi sabar itu kan mulia... Bila nama aku je di panggil... Lega... Doktok Zaini yang memang aku dah biasa dengannya pun cakap muka aku nampak pucat dan lemah sangat... Tahu takpe... Sakit wooo... Check tekanan darah normal dan sidikit nasihat di berikan... Tadah je la telinga... Nak cakap pun tak mampu sangat... Tunggu ubat pulak...

Makan tak larat... 2 sudu bubur je aku dah tolak pinggan... Doktor kata mesti makan dan minum kalau tak silap hari bulan aku kena masuk hospital sebab badan terlalu lemah... So aku tak nak masuk hospital ok... Aku banyak minum 100plus dan air suam... 2 hari lepas jumpa doktor aku masih lagi cirit-birit... Teh pekat 2,3 cawan aku dah minum tapi still lagi tak ok... Ubat pun dah nak habis... Makan masih lagi tak larat... Sampai sekarang selera aku masih lagi tidak sekuat dulu... Makan maggi sebungkus pun tak terhabis... Dulu 2 bungkus aku sorang steady je... Makan bihun tom yam kat luar pun siap tapau lagi lebihan nya bawak balik... Membazir tu sahabat syaitan... Tapi Alhamdulillah sakit perut dan cirit-birit dah hilang... Selera makan kurang pun takpe lah.. Janji aku sihat... Mampu bernafas dan bergerak... Korang nak tahu rupa-rupanya air yang aku minum malam kejadian tu air paip yang belom masak lagi... Anak buah aku masukkan dalam cerek sebab senang subuh keesokkan nya... Allah.... Sabar je kan... Tapi semua tu sudah tertulis... Hanya 2 teguk air paip je aku hampir seminggu menanggung kesakitan.... Badan lemah...

Dalam berita pun ada yang sampai meninggal sebab keracunan makanan ni... Aku nasihatkan korang semua hati-hatilah dalam memilih pemakanan korang sewaktu di kedai makan mahupun di majlis keramaian ok... Cukuplah apa yang dah terjadi pada mangsa keracunan di berita sekarang...

Panjang lebar aku punya entri kan... takpe korang baca jangan sampai semput sudah...hahahahaha.... Salam sayang ikhlas dari aku untuk kamu sekalian... Semoga kita bertemu di lain entri pulak hokeh....daaa dan Assalamualaikum..... peace yo!!!....

1 ulasan:

kesturi berkata...

salam

makan apa sampai keracunan ni ...