Ahad, 5 Januari 2014

Gulai Ikan Termenung + Timun(Kedah)

Bismillahirahmanirahim..

Assalamualaikum dan selamat petang... Salam ketemu pada petang yang indah ini... Syukur alhamdulillah masih di beri kesempatan...

Hah tajuk bukan main lagikan... Ikan termenung?? Ada yang pening jap ke fikir ikan apa tu...hehe... Memula dolu-dolu pun aku tak tau tapi dah berkawan dan ada pulak abang ipar orang sebelah utara... So tau la jugak.. Okeh jom aku bagitau pada yang tak tau la yer.. Pada yang tau tu buat-buatlah tak tau dan kalau salah tolong betul kan yer... 
Ikan termenung tu ialah panggilan bagi ikan kembung di belah utara sana... Depa panggil ikan tu termenung cheq pun tak tau kenapa.. Mungkin sebab ikan tu suka termenung masa depan sampai senang tangkap ka atau ada sebab lain ka... Tapi abang ipaq cheq habaq ikan dah mati memang la dia pakat termenung...muahaha.. Ada betui jugak tu...

Hari ni punya resepi cheq...haish kemain lagi nak cakap sleng utara pulak...hehe... Okeh resepi ni aku dapat dari sorang akak kenalan aku jugak lah.. Akak ni orang Kedah hah sebab tu la resepi kali ni ada nama negeri di hujung nama resepi tu... Akak tu kata ni resepi darinya.. Aku panggil mak akak tu Mak Tok.. Comei Mak Tok tu...hehe... Suka aku kalau borak dengan Mak Tok ni.. Yelah aku kan dah takde mak apetah lagi atok so rasa terubat jugak lah hati tu bila berborak dengan Mak Tok ni.. Pape pun time kasih aku ucapkan pada Kak Masyita dan Mak Tok ye.. Sudi kongsi resepi dan alhamdulillah sekarang aku dah pandai pulak masak gulai...ecewah macam bangga sekejap...hihi...

Gulai Ikan Termenung + Timun (Kedah)
Rujukan: Kak Masyita Mohammad


Bahan-bahan:
1/2 kilo ikan termenung @ ikan kembung
2 biji timun (dibuang mempuluh tengahnya or biji)
4 sudu serbuk kari ikan (dibancuh dengan 1 cawan air)
2 sudu serbuk cili
1 cawan air asam jawa pekat
4 biji bawang merah ( dihiris )
6 biji bawang putih ( dihiris )
1 sudu halba campur
2 tangkai daun kari
Minyak menumis secukupnya
Garam

Cara-cara:
- Basuh ikan dan garam kunyitkan.
- Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halba campur hingga kekuningan.
- Kemudian masukkan bancuhan serbuk kari dan serbuk cili.
- Masukkan semangkuk air dan kacau. Biarkan menggelegak.
- Setelah menggelengak masukkan air asam jawa dan timun. Biarkan timun sehingga empuk.
- Akhir sekali masukkan sedikit air, ikan dan garam.

Tiada ulasan: