Khamis, 4 April 2013

untuk hari ini...

Bismilahirohmanirohim....

Salam dan selamat petang... Acaner hari ni uolls? Ada baik ke or tarak baik?...hehhehe...
Entry di petang hari setelah pergi berkursus di sebelah pagi... Semalam dapat panggilan dari HQ suruh hantar wakil untuk pergi  " Taklimat dan Demonstrasi Pencegahan Kebakaran " di RATU... So 'bos kecik' kat tempat aku naik kan nama aku...heehehe..pepandai je panggil orang bos kecik kan... hish suke ati haku lah kan.. blog aku... korang baca je yer...hahaaha.. Sebab aku takde pergi kursus lagi dalam tahun ni... huhuhu.. tq 'bos kecik'  iaitu Ibu Linda...

Alhamdulillah banyak ilmu dan pengetahuan yang diberikan dan dikongsikan pada sesi taklimat pencegahan kebakaran tu tadi... dan yang menyampaikan taklimat tu pun sedap mata memandang... hah tu yang sebenarnye... ahaks... gatai sikit... tapi cara penyampaian taklimat tu pun best... mudah faham dan masuk otak... tadi aku tak layan mata pun... betul tak tipu punya... cuma orang di kiri dan kanan aku je yang layan mata tadi... dah bagi upah gula-gula baru segar sikit... ehehhehe... jangan marah na Kak Yus n Kak Timah... cayang uolls... nanti dorang tak nak plak tumpangkan aku lagi kalau ada kursus... mati aku...

Antara yang aku take note tadi ialah En. Hisham kata ...(En. Hisham la nama yang aku kata sedap mata memandang tadi tu...) dia katakan kebakaran sempurna hanya menggambil masa selama 5 minit saja untuk musnahkan segala-galanya... hah korang 5 minit je tu... bukan 5 jam hokey... lagi dia kata korang kena dan mesti ada simpan nombor telipon Balai Bomba yang berdekatan... sebab senang kalau ada kecemasan... serius kalau korang kol 999 ambil masa yang banyak tau... coz 999 tu di kawal oleh TM (Telekom Malaysia) kemudian akan di bahagi-bahagikan mengikut kes yang nak di buat aduan.. hah kan buang masa... dah lah api yang sempurna sangat tu hanya memerlukan 5 minit saja untuk memusnahkan segala-galanya...
Antara langkah-langkah awal keselamatan kebakaran ni korang mesti :-
                         
                      *  tempah gate or jeriji pintu rumah tu yang mudah di buka okey bukan yang
                          berkerawang-kerawang dengan corak-corak bunga bagai...
                      *  tak payah nak letak mangga or solex sampai 4,5 kat gate korang tu... kang payah nak buka
                          satu-satu...
                      *  belilah barangan yang ada disahkan oleh SIRIM
                      *  dan kalau berlaku kebakaran di dalam kereta kalau berani n sayang kereta dari musnah
                          korang buka bonet n cabut bateri kereta... tapi ada bran ke??

Korang jangan anggap ahli or pegawai polis boleh padam api kebakaran je tau... tapi tadi pegawai tu sendiri mengaku yang dorang ni close dengan rakyat... kalau tayar pancit nak kol dorang pun bole... prihatin nye lah abang-abang bomba ni kan.... nak cari bf bomba lah... weeeee.... ni ada sikit gambar masa sesi demonstrasi memadam api....
Inilah En. Hisham tu.... (sedap mata memandang tak?)

Tu dia profesional tunjuk kan demo padam api....

ramai yang tengok je... try idak ler...termasuk lah aku...kuikui..


Stop cerita abang bomba...

Berita terbaru tentang Harraz Nasri hari ni ibu nya kata yang bleding kat tempat oprate tu dah ada perubahan sikit selepas doktor berikan produk untuk bekukan darah dia... aku tak pasti sama ada produk tu ubat or alat mesin... dan sekarang Harraz masih di berikan ubat tidur supaya bagi dia rehat dan takut kalau dia sedar nanti dia aktif plak... dikuatiri keluar lagi darah di tempat oprate tu... Doa dan terus berdoa untuk kesihatan dan keselamatan Harraz...
                         

Tiada ulasan: