Selasa, 6 Mei 2014

Menghadapi Sakit Angin/Gastrik

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum uolls... Harap semua dalam keadaan baik dan sentiasa di lindungi Allah dari sebarang perkara yang tidak diingini....

Alhamdulillah kita masih di temukan disini... Alhamdulillah.. Bersyukur sangat Allah masih mendengar doa Acu dan alhamdulillah di beri kesihatan... Dalam tempoh menghadapi sakit angin atau nama modennya gastrik memang sangat menguji.... Alhamdulillah Allah masih memberi Acu peluang untuk diuji....

Masa tengah sakit angin tu siap dada ni asyik berdebar-debar je... Siap Mak Noya(akak) kata Acu ni kena serangan sakit jantung lagi... mulut...haish nasib kakak kalau anak ayam memang dah kena picit dah.... Bila pergi jumpa doc kata nya asid dalam perut tu banyak sangat.... hape ke tidaknya...pucuk paku bertemu dengan air berkabonat.. kata orang melayu air gas...hah tu la makanye kan asid banyak sangat.... masa berbuka tu memang terajin sangat pulak nak masak tumis pucuk paku dalam peti sejuk pulak air gas menanti... tu lah makannya... dalam pukul 12 tengah malam tu tak hingat dah, hangin dah naik kepala daaa.... Yang jadi mangsanya Mak Noya jugak... tak bagi peluang nak tidur memang Acu kejutkan... takutlah pulak tetiba sesak nafas ke hape ke kan.... senanglah Mak Noya pergi minta bantuan dengan jiran... dalam pukul 3 pagi baru Acu terlelap dalam kesakitan... tapi masih sedar lagi dengar Mak Noya pergi masuk biliknya balik....

Memacam gak Acu buat untuk hilangkan sakit angin tu... Tapi Acu nak pesan jugak dengan uolls kalau yang memang ada sakit angin ni simpan-simpanlah stok eno halia kat rumah... berurut pun sampai 2 tempat Acu pergi... siapa nak sakitkan...usaha yang penting...berdoa jangan tinggal sebab kalau tiada keizinan dari Allah kau pergilah pakar mana pun takkan nye sembuh...yang penting doa okey... sekarang ni Acu amalkan bertungku memalam sebelum tidur... sekarang dah ada teman baru nak tidur... batu tungkulah teman Acu... Alhamdulillah sekarang dengan izin Allah, Acu bersyukur sangat Acu dah pulih tapi Acu masih lagi pantang makan... lagi-lagi air gas dan makanan yang boleh mengakibatkan angin ni... contohnya buah nangka,pulut,tembikai dan banyak lagi memang Acu tak ambiklah buat masa terdekat ni.... Selain batu tungku, lada hitam dan halia memang Acu lebihkan dalam masakan sekarang....huhuhu.... apa nak buat awak yang cari penyakitkan.... kata sorang teman ni, "eee...macam orang dalam pantang bersalin pulak..." Tak kisahlah janji Acu nak sihat dan Acu belum sampai tahap tepekkan bedak herba tu kat dahi...hihihi...
Satu lagi Acu nak pesan pada uolls jangan setop minum susu... susu tepung memang baik bukan sekadar untuk kanak-kanak tapi kita ni jugak memerlukan... sebab susu boleh neutral kan kembali perut kita ni... selain tu jugak Acu pun ada stok air nutrigen... Acu rasa air macam yogurt-yogurt ni boleh sihatkan perut... tapi tu pendapat Acu lah..hihihi....


4 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Syafakillah Acu.. semoga cepat sembuh ye :)

*cik cempaka* berkata...

time kasih kak...

Sally Samsaiman berkata...

jaga diri ye acu :)

*cik cempaka* berkata...

time kasih sally...