Ahad, 5 Januari 2014

Elakkan tidur selepas subuh

Bismillahirahmanirahim..


Subuh.. Memang waktu yang sangat enak untuk tidur atau sambung tidor setelah menunaikan solat subuh... Tapi tahukah kita sebenarnya ia satu kesalahan dan tabiat buruk.. Jeng..jeng..jeng.. 

Kadang-kadang ada sesetengahnya sudah tahu tapi tak hiraukan pun sebab waktu subuh memang sangatlah seronoknya tidur... Dan tidak mustahil juga ada yang sampai terlepas menunaikan solat subuh sebab sayang sangat nak tinggalkan bantal, selimut dan tilam... Kan??.... Tahu tak kita semua pada waktu subuh sebenarnya otak kita sedang berada di tahap yang aktif.. Sepatutnya kita pergunakan sebaik-baiknya waktu itu.. Seperti mengulangkaji pelajaran atau membuat kerja-kerja yang berfaedah... Rugikan kita tak pergunakan waktu yang sangat naik itu.. Jom kita ingat dan kita kaji semula apa sebab kita mesti elakkan tidur selepas subuh...

5 Sebab Tidur Selepas Subuh Mesti Dielakkan

(1) Bukan amalan para ulama dan orang soleh
Para ulama dan orang soleh terdahulu membenci tidur pada waktu subuh. Seorang ulama yang terkenal dalam pelbagai bidang ilmu, Ibn Qayyim memberi penegasan tentang hal ini. Beliau menjelaskan bahawa tidur pada waktu ini boleh mematikan hati, membuat badan menjadi malas dan juga mensia-siakan waktu yang berharga.

(2) Terlepas menghirup udara segar
Kajian menunjukkan udara pada jam 3.00 pagi sehingga 7.30 pagi adalah waktu paling segar dan terbaik untuk dihirup. Ia bersih dari pencemaran asap-asap kenderaan dan gas-gas beracun. Udara yang segar ini baik untuk kesegaran otak dan tubuh.

(3) Menimbulkan rasa malas dan tidak bersemangat pada hari tersebut
Ibn Qayyim berkata: " Pagi hari umpama hari muda seseorang, manakala waktu malam ibarat hari tuanya. Amalan seseorang pada waktu muda sangat berpengaruh kepada amalan sewaktu tuanya. Jika seseorang sudah bermalasan pada pagi hari, maka dia juga menjadi malas pada waktu petang dan malam.

(4) Pintu rezeki menjadi sempit
Rasulullah s.a.w. melihat Fatimah r.ha. sedang berbaring setelah solat subuh, lalu Baginda bersabda, maksudnya: " Wahai anakku, bagunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu dan janganlah engkau jadi daripada kalangan orang yang lalai. Sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbitnya fajar sehingga terbitnya matahari." 
(Riwayat al-Baihaqi)

(5) Mendatangkan beberapa jenis penyakit pada badan seperti lemah syahwat.

Rujukan : Majalah Gen - Q

3 ulasan:

Sally Samsaiman berkata...

Sally lebih rela membaca lepas subuh...sebab time tu je ada masa nak study :P

❤Kamsiah❤ berkata...

bgn p5.15...mandi..tunggu azan subuh..pukul 11 malam nanti pulak baru tido..sbb tak biasa tido lps subuh/waktu siang...jeles tgk org tido siang sampai berdengkur2...

*cik cempaka* berkata...

huhu...kjer x sudah2 kn...hehehe...