Rabu, 1 Januari 2014

Nasi Jagung

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Yuhuuu... Bersiaran lagi untuk malam ni... 

Dari pagi tadi terfikir-fikir nak masak apa hari ni??.. Macam nak kelainan sikit sebab hari cuti-cuti ni ingat nak main masak-masak lah di dapur kecil kita...hehe... Sebab kalau hari biasa tak dan nye sebab balik kijer je dah macam malas nak main masak-masak... Lagi-lagi bila balik kijer akak dah siap masak pun... Biasa kalau cuti memang lah giliran aku yang masak...eh..eh..macam ada jadual pulak kan...hehehe... Fikir punya fikir aku nak try buat nasi jagunglah... Yes!.. Memang nasi jagung aku buat.. Dah ade nasi of couse ada lauk kan... So lauk nye aku pilih ayam masak merah dan acar nenas dan timun... Jom aku share kan resepi nya... Tapi sebelum tu nak ucapkan terima kasih pada blog Kak Noorsha... Sebab ni first time aku buat nasi jagung dan alhamdulillah jadi di atas perkongsian resepi blog Kak Noorsha...toceh kak.. Ni saya mintak izin panjang-panjangkan resepi akak yer...

Inilah hasilnya nasi jagung berlaukkan ayam masak merah dan acar nenas dan timun versi aku...hehe...


Nasi Jagung


Bahan-bahan:
3 cawan beras basmathi
3 cawan air
1 cawan susu cair
1 biji bawang besar - saiz kecil
3 biji bawang putih
1 inci halia
1 batang kulit kayu manis
1 biji bunga lawang
2 biji buah pelaga
2 biji bunga cengkih
2 sb margerin @ butter
1sb serbuk pati ayam (saya guna 1/2 kiub ayam)
1/2 cawan jagung (saya guna jagung jenama waties)
1 batang serai

Cara-caranya:
1. basuh beras, masukkan air dan susu, ketepikan.
2. mayang halus bawang besar, bawang putih dan halia.
3. masukkan margerin @ butter ke dalam kuali dan tumis serai yg diketuk,kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih serta bahan yg dimayang halus tadi hingga kekuningan. 
4. setelah itu, masukkan bahan yang dtumis kesemuanya kedalam periuk nasi dan jangan lupa masukkan juga serbuk pati ayam or kiub ayam.
5. masak nasi seperti biasa. setelah air kering, masukkan jagung dan kacau rata. Tutup periuk nasi dan biarkan nasi masak sepenuhnya.

Tiada ulasan: