Isnin, 6 Januari 2014

Kerabu Kedondong

Bismillahirahmanirahim..

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Camner mood korang hari ni??.. Opsstt... Jangan jawap!!... Senyum je... Takut-takut jawapan yang keluar dari ucapan kita tu nanti akan membuatkan kita akan terus rasa sedemikian... So senyum je hokeh...😃

Hari ni aku nak share lagi resepi... Suka sangat kongsi dengan orang ramai.. Sebab bagi aku buat apa nak kedekutkan apa yang aku tahu... Bukan boleh pun tanam sama nanti dalam kubur... Kalau aku kongsi dengan orang lain sekurang-kurangnya korang boleh cuba... Kalau tak sedap tak payah buat lagi... Kalau ada terkurang mungkin boleh tambah bahan lain untuk menyedapkannya... Sekurang-kurangnya dah tambah ilmu korang kan... Ilmulah jugak... Ilmu memasak...hehehe... So tak payah nak citer panjang sangat... Jom layannn...

Kerabu Kedondong


Bahan-bahan:
 
4 biji buah kedondong
1/2 batang lobak merah
1 kuntum bunga kantan
2 biji limau kasturi
1 sudu besar udang kering
1 biji bawang besar
5 tangkai cili
Sedikit belacan

Cara-cara:

- Sagat buah kedondong dan lobak merah.
- Campurkan belacan dan udang kering. Tumbuk kasar ( tidak perlu lumat sangat )
- Hiriskan bawang besar, cili dan bunga kantan.
- Masukkan buah kedondong dan lobak merah ke dalam bekas. Gaulkan dengan bahan yang ditumbuk dan bahan dihiris tadi.
- Kemudian perahkan jus limau kasturi dan perasakan dengan garam.

3 ulasan:

zila norazila berkata...

Mesti rasa masam2 kdondong tu.sedappp

*cik cempaka* berkata...

Hah'a tapi sedap...

Yusjalila Mat Khamis berkata...

Good2