Selasa, 7 Januari 2014

Filem Negatif Lebih Positif

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum dan salam sejahtera ke atas kalian semua.... Alhamdulillah... Terima kasih Allah...^_^

Filem negatif lebih positif?? aiii... Hokeh korang jangan pening-pening... Biar acu story yer... Filem negatif tu bukanlah maksud acu di sini nak kata perfileman tu tak elok tapi filem negatif yang acu cuba nak sampaikan di sini ialah filem negatif yang dolu-dolu kita amik gambar guna kodak tu... Hingat tak korang... Hamboi-hamboi mentang-mentanglah dunia dah canggih di lupai pulak kamera kodak yer...

Acu terbaca satu artikel dalam majalah Gen-Q skil penulis Jeffry Joharay yang dia pernah guna filem negatif sebagai acuan tulisannya... Mungkin tulisannya pada zaman kanak-kanak tak shantek tapi kreatif sangat dan idea yang sangat deboomm menggunakan filem negatif sebagai acuan tulisannya...

KAEDAH MENGHASILKAN TULISAN DARIPADA FILEM NEGATIF

(1) Apa yang diperlukan?


  • Pen yang bersaiz 0.5mm, 0.7mm atau 1.0mm (gel atau ball point). Setiap jenis pen menghasilkan tulisan yang berbeza kerana ketebalan tulisan bergantung kepada saiz mata pen manakala kekemasan tulisan pula bergantung kepada kelancaran dakwat yang keluar.
  • Filem negatif terpakai. Pada sekitar tahun 1990an, masih ada kamera yang menggunakan filem dan ia dijual berdasarkan kapasiti kelajuan ISO seperti 100, 200, 300 dan 400 dan jumlah dedahan gambar yang boleh dihasilkan seperti minimum 16, 24 dan 36.



(2) Bagaimana memulakan?

Ambil dan gunting filem negatif sepanjang 15cm. Letakkan filem negatif dengan selari di atas buku. Kemudian, ambil pen dan boleh menulis di dalam lubang-lubang di bahagian tepi filem negatif tersebut.
Selamat mencuba..

Inilah hasilnya.... Acu dah cuba... korang jangan lupa cuba tau...


Amacam?? Kreatif tak idea beliau... erm kenapalah tak terpikir pun sebelum ni kan... Masa zaman acu kecil-kecil dulu ada gak tengok kawan-kawan tulis letak pembaris...hah korang pernah buat tak?? Nanti hasil tulisannya bahagian bawah lurus je...heehhe... Macam-macamkan... Selamat mencuba!!!...

Info: Selain digunakan untuk menulis, filem negatif juga boleh digunakan untuk melihat fenomena gerhana matahari. Tapi awas! Hanya filem negatif yang telah dicuci dan over expose (biasanya berwarna gelap) saja boleh digunakan.

2 ulasan:

Mizz Aiza berkata...

wah.. menarik tu.. boleh cuba juga nanti.. tapi susah juga nak jumpa negatif filem tu..

*cik cempaka* berkata...

memang sekarang susah nak dpt negatif filem tu...hehehe...nasib kat umah sy masih ada simpan negatif filem gambar lama2...hehehe..