Khamis, 23 Mei 2013

Lauk Import...dan nostagia...

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum dan selamat petang... Yuhuuu... Kembali untuk berceloteh dan kongsi cerita di alam maya ini... Alhamdulillah makin bertambah kawan dan kenalan tak kira lah walaupun di alam maya saja.... Insya'allah mana tau dengan izin Allah satu hari akan bertemu bersua muka kan....

Alhamdulillah semalam selamat dah aku bayar hutang puasa... Semalam hari kedua... Ada lagi 2 hari...huhuhu... Mudah-mudahan sempatlah membayar nye... Tapi semalam berbuka special sikit sebab dapat lauk import dari air tangan abang aku.... weeee..... Bukan lauk pe pun tapi ntah tetiba je nak sangat sambal ikan bilis abang aku yang masak kan... huahuahua... Masa Abang Dom tu dok kat umah aku dia rajin gak masak.... Tulah kot teringat pulak.... Nasib dia tak duduk jauh....



nilah sambal ikan bilis nyer.... bukan tak boleh buat sendiri pun... saje gatai tekak....
Nasib lah Abang Dom rajin dok layan peragai aku ni.... Kalau dapat macam si Alang... Teringat aku nostagia masa kecik dulu.... Alang... Alang.... Sabar aku...

Al-kisah nya.....

Pada suatu pagi yang dingin...ecewah ayat... Ada satu pagi tu msa tu umur aku 7 ke 8 tahun tak hinggat dah yang pasti aku masih sekolah rendah.... Masa tu Arwah Mak dan Akak tengah menyemat atap nipah... Pepagi tu perut aku lapar... Tetiba nampak pulak si Alang ni tengah masak maggie dan aku masih ingat lagi maggie asam laksa.... Ye maggie asam laksa aku hinggat sangat.... Alang ni kedekut dulu sekarang tak dah... hehehe... Aku terus cakap "orang nak"... Alang marah-marah, bebel-bebel dengan muka kerut 1000 nye... Takut aku tapi lapar lebih menguasai diri.... Aku nanges-nanges cakap nak jugak.... uolls tau apa Alang buat untuk halang aku dari terus mintak maggie dia??? hahhh.... Alang tuihh kat dalam kuali maggie tu.... Tapi aku tetap nak jugak dan aku dapat makan maggie berperisa tambahan tu.... Sedap, lazat dan kemasaman nye lebuh terasa..... ahahahaaha.... Terima kasih Alang.... Walaupun aku masih ingat nostagia tu dan dok cerita kat sini bukan lah niat nak malu kan abang aku tu.... Tapi mungkin sebab kan nostagia tu aku lebih rapat dengan dia.... Masa kecik dulu aku memang rapat dengan abang-abang aku berbanding dengan akak.... Sebab abang aku Alang and Uda layan aku masa Mak dan Abah ke kebun memang tip top... Bangun tidur suruh aku sarapan.... Main tembak askar dengan aku sampai main patung yang dari kertas tu pun dorang layan kan aje... Tu Uda lah... hehehehe... Malam pulak keluar aku ikut pergi main nyorok-nyorok.... Sebab tu aku sayang sangat kat abang-abang aku ni... Tak niat pun nak memburukkan pun.... Alang jangan marah tau... hehehehe... Terima kasih untuk kasut sampan kulit yang Alang belikan masa raya yang beberapa tahun yang lepas... Dan kasut nye tu pun Alang gak yang pakai....hahahaa...

Sudah.... Panjang pulak cerita aku kan... Korang layan kan je lah...haahaha... Memang kalau di ingat cerita zaman kecik dulu haiii tak cukup 3 hari 3 malam nak cerita.... Walaupun dah berlalu lama masa dan saat nye tu tapi tetap utuh dalam ingatan dan dalam lipatan hati aku ni.... Sampai Mak naik hantu marah kan aku sebab ikut Uda dan Alang berenang kat sungai.... Maaf kan orang mak.... huhuhu... Sakit wooo kena tibai dengan mempuluh bemban...

ni lah nyemat atap... (pinjam gambar kat google)

nilah rupa bemban... tapi aku isi bemban lah... yang macam ni kalau kena tibai berbirat woooo
Tapi memang salah aku pun... Puas gak lah aku panjat dinding rumah tu larikan diri dari mak... Abah bebel je naik tangan idak.... huhuhu.. Tu yang Akak dan abang-abang aku kata aku ni manja dengan Abah.... Nasib lah kan....yuhuuuu....

8 ulasan:

Mizz Aiza berkata...

sedap sambal bilis tu.. fevret aiza..

JunAina berkata...

Adik beradik macam tulah kadang gaduh kadang2 baik...

*cik cempaka* berkata...

btul sgt kan...kalau baik ke main lg baik nyer....heheehe...

~ Ina Hazrina ~ berkata...

Hahahahahahahahahahahahahahaha....kaki sapa la tu kan..hehe

latifah zainal berkata...

ipah kalau sambal ikan bilis suka letak petai..hehe..pasal mggie tu sian acu makan perisa tambahan..hehehe..

*cik cempaka* berkata...

uitt..kalu dah letak petai tu memang penyedap la..mau duduk sebelah periuk nasi je...hahahaha

*cik cempaka* berkata...

hah'a kn laki sape lah tu yang baik hati sangat..kuikui...

Berry Lavynia berkata...

seronok bc kisah zaman kecik2 dulu... ;D